مقالات

تعریف انواع قلم زنی

انواع قلم زنی

تنگ نقره قلم زنی شدهانواع قلم زنی عبارت است از:

    1. قلم زنی عکسی
    2. قلم زنی نیمه برجسته
    3. جنده کاری
    4. مجسمه سازی با تکنیک جنده کاری
    5. جنده کاری منفی
    6. کنده کاری
    7. مشبک کاری

که در ادامه به تعریف هر یک از آنها می پردازیم. قلم زنی در معنای عمومی به فنونی گفته می شود که در ان به وسیله قلم و چکش، از طریق کوبیدن، کندن، برجسته ساختن و یا حجم سازی بر روی ظروف مسی و… نقش ایجاد می کنند.

قلم زنی عکسی

قلم زنی عکسیبه شیوه ایی گفته می شود که در آن با ضربات بسیار آرام چکش و قلم بر روی سطح فلز فرو رفتگی ایجاد می کنند و از آن برای قلم زنی نقش های ریز و ظریف استفاده می کنند. همچنین از این روش در ساخت شکلات خوری مسی نیز استفاده می شود

قلم زنی نیمه برجسته

تنگ مسی قلم زنی نیمه برجستهدر این روش ضربات چکش بر قلم کمی سنگین تر است. در این روش سعی میکنند با ضربات سنگین تری زمینه ی نقش را کمی پایین ببرند تا نقش بر روی تابلو یا شکلات خوری مسی و… برجسته تر شود.

جنده کاری

در روش جنده کاری نقش ها را از پشت ورق با ضربات سنگین چکش و قلم برجسته می کنند

مجسمه سازی با تکنیک جنده کاری

مجسمه جنده کاریبه شیوه ایی گفته می شود که ابتدا با تکنیک های دواتگری یا خمکاری حجم کلی نقش به شکل مخروطی ساخته و سپس نقوش از داخل حجم کله قندی و به وسیله چکش یک سری برجسته می گردد. سپس از سطح رویی حجم های ایجاد شده روسازی می شوند.

جنده کاری منفی

جنده کاری منفیدر این روش نقش ها به صورت مقعر به وسیله چکش و قلم ها جنده کاری برجسته می شوند.برای این کار نقش هایی از فلز گه قرار است برجسته شوند را رها کرده و دیگر جاها را با چکش و قلم مقعر می کنند و به داخل فرو می کنند. از این روش معمولا در ساخت تابلو های قلم زنی و شکلات خوری مسی استفاده می شود.

کنده کاری

به شیوه ایی گفته می شود که در آن از طریق کندن و برداشتن شیار های نازک از نقش روی فلز نقش را کنده کاری میکنند. این شیوه به صورت های متفاوت در هر یک از شهر های ایران انجام می گردد.

مشبک کاری

مشبک کاریبه شیوه ایی گفته میشود که ابتدا با یکی از روش های بالا نقش را برجسته کرده سپس از سطح مس بریده می شود.

مشبک کاری نیز در ساخت شکلات خوری مسی کاربرد دارد.

 

هشدار:

بدون یک استاد ماهر سعی برای یادگیری هنر قلم زنی نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *